Ana Sayfa / Genel / Mevsimsel Depresyon Nedir?

Mevsimsel Depresyon Nedir?

Sonbahar ya da kış aylarında kendinizi çok mu kötü hissediyorsunuz?

Sonbahar ya da kış aylarında hepimiz kendimizi normalden biraz daha kötü hissedebiliriz. Kapalı havalarda, yataktan çıkmayı bile istemediğimiz anlar olur. Bu genellikle çoğu insanın kış aylarında hissettiği duygular olmakla beraber, ilkbahar ya da yaz aylarında kendini daha mutlu bir ruh haline bırakır. Ancak durum mevsimsel depresyon için, bu kadar da basit bir döngü değildir. Kişinin hayatı ciddi anlamda olumsuz etkileniyorsa ve kişinin işlevselliği bozuluyorsa burada bir sorundan bahsedebiliriz. Mevsimsel depresyonu, sonbahar ve kış aylarında başlayan, normalde tanımlanan depresyon belirtilerinin görüldüğü bir sorun olarak ifade etmek mümkündür. Kişi, mevsimsel depresyonu yılın hep aynı dönemlerinde yaşamaktadır. Ancak bu tanının koyulabilmesi için iki yıl boyunca yaşanmış olması gerekmekte ve belirtilerin aynı mevsimlerde ortaya çıkması gerekmektedir.

Aşağıda mevsimsel depresyon yaşayan bir kişinin ne tür belirtiler yaşadığı ortaya konmuştur.

Mevsimsel Depresyon Belirtileri Nelerdir?

Bu kişilerde genel bir yorgunluk hali vardır ve hiçbir şeyi yapmak istemezler.

Kişi gündelik işlerinde ya da sosyal ilişkilerinde konsantrasyon kaybı yaşamaya başlar.

Geleceğe karşı yoğun bir umutsuzluk hali duyar. Geleceğe dair beklentileri azalır ya da kalmaz.

Gün içerisinde hüzünlü bir ruh halinde dolaşır.

Uyku saatleri artış gösterir. Kişi bu dönemde sürekli bir uyku haliyle dolaşır.

Kişi bu dönemlerde, duygularını bastırmak amacıyla normalden daha fazla yemek yer. Bununla beraber kilosunda artış meydan gelir.

Mevsimsel depresyon belirtileri, diğer depresyon türlerine göre daha hafif derecede yaşanmaktadır. Ancak bazen de bu belirtiler, kişinin günlük yaşamdaki işlevselliğini ciddi anlamda etkileyen büyük problemler haline dönüşebilmektedir.

Mevsimsel depresyon, oldukça ilginç bir kavram olarak ortaya çıkmaktadır. Çünkü sadece yılın belli dönemleri ortaya çıkmakta ve belirtiler sonraki mevsimlerde azalmaktadır. Araştırmalar bu depresyonun nedeni hakkında kesin bir şey söyleyememektedir. Ancak azalan güneş ışığı yüksek olasılıkla kişideki depresif belirtileri arttırmaktadır. Azalan güneş ışığıyla beraber beyin kimyasını etkileyen seratonin’in (kişinin ruh halini düzenleyen bir hormon) etkilenmekte ve kişi çökkün bir ruh haline bürünebilmektedir. Bunun yanında, kişinin uyku düzenini sağlayan melatonin adlı bir hormon vardır. Yine sonbahar ve kış ile beraber, güneş ışığının azalması bu hormonu etkilemekte ve kendinizi normalden daha uykulu hissetmenize neden olabilmektedir.

Ancak her kendini kötü hisseden kişi depresyonda değildir. Eğer gerçekten günlük hayattaki aktiviteleri yapamayacak durumda iseniz, yemek ve uyku düzeninizde ciddi değişiklikler olduysa, profesyonel bir yardım almanız gerekmektedir. Ayrıca var olan belirtileri azaltmak için çok fazla uyuyor ya da fazla alkol alıyorsanız yine bir uzmandan yardım almanız önem taşımaktadır.

Mevsimsel Depresyonu yenmek için neler yapabilirsiniz?

Sonbahar ve kış aylarındaki az güneş ışığının kişide oluşturduğu çökkün ruh halinden bahsetmiştik. Bu nedenle güneş ışıklarının en yoğun olduğu saatte dışarıya çıkmanız ve yürüyüş yapmanız yararlı olacaktır.

Yapacağınız düzenli egzersizler, stres seviyenizi azaltmayı sağlayacaktır.

Bunların yanında bir uzman desteği almanız, sizin için güzel bir ilk adım olacaktır.

Mevsimsel Depresyon Nasıl Tedavi Edilir?

Bilişsel Davranışçı Terapi: Yapılan araştırmalar, mevsimsel depresyonun tedavisinde bilişsel davranışçı terapinin oldukça etkili olduğunu ortaya koymaktadır. BDT ile olumsuz duygularınızın oluşmasına neden olan düşüncelerinizi saptayabilir ve bu düşüncelerle baş edebilmek için yeni beceriler kazanabilirsiniz. (Bakınız: bilisseldavranisciterapi.gen.tr)

İlaç Tedavisi: Kişinin yaşamış olduğu depresif semptomların ve olumsuz duyguların giderilmesinde, daha önce söz ettiğimiz hormonların arttırılmasında, uzman bir psikiyatrist kontrolünde ilaç tedavisi uygulanmaktadır. Böylece uygulanan terapi ile beraber, kişinin en çok faydayı alması planlanmaktadır.

Işıkla Terapi: Sonbahar ve kış aylarında azalan güneş ışığının, kişide çökkün bir ruh hali oluşturduğunu söylemiştik. Bu terapide, yapay olarak kişiye parlak derecede güneş ışıkları verilir. Haftada birkaç kez olmak üzere bu yöntem uygulanmaktadır.

Yazar: Psikolog Ahmet Can ALKAN